ارزش لینک

در این بخش به بررسی ارزش و اهمیت لینک ها در بهینه سازی سایت می پردازیم :

بدون لینکها، دنیای وب چیزی نیست جز مجموعه ای از مستندات غیر مرتبط. لینک ها ساختاری می آورد که در آن هم اطلاعات صریح و مستقیم و هم اطلاعات غیرصریح در کنار هم قرار میگیرند. برای مثال، اگر از وب سایتهای زیادی به یک صفحه وب لینک شده است، نشان دهنده این است که این صفحه نسبت به صفحاتی که لینکهای کمتری به آنها شده از اهمیت بیشتری برخوردار است. علاوه بر این، اگر متن anchor این لینک ها حاوی کلمه “بیسکویت” باشد، برای موتورهای جستجو به این معنی است که صفحه لینک شده حاوی مطلبی مربوط به بیسکویت است. لینک ها به صفحات وب ارزش می دهند. در نتیجه نقشی اساسی در بهینه سازی برای موتورهای جستجو دارند. در این سایت به طور دائم به مفهومی بنام تساوی لینک یا تساوی URL اشاره میشود. ارزش لینک به معنای ارزشی است که توسط یک لینک به صفحه دیگر انتقال می بابد. در میان تمام فاکتورهای که موتور جستجو در رتبه بندی وب سایت ها لحاظ می کند، ارزش لینک از همه با اهمیت تر است. همچنین به دلایل دیگری که به آنها اشاره خواهیم کرد از جهات دیگر نیز حایز اهمیت می باشد. ارزش لینک به شکلهای زیر وجود دارد:

  1. نقش در رتبه بندی موتور جستجو
    موتورهای جستجو پیشرفته از کمیت و کیفیت لینک ها برای یک URL خاصی به عنوان مقیاسی برای کیفیت، تناسب و مفید بودن آن URL بهره میگیرند. هر وب سایتی که با این روش امتیاز بیشتری کسب کند، رتبه بهتری نیز کسب خواهد کرد. بنابراین، URL حاوی ارزشی اقتصادی است که از محتوای آن ناشی می شود. حال اگر محتوای یک وب سایت به URL ای جدید منتقل شود، در نهایت URL قدیمی از فهرست موتور جستجو پاک خواهد شد. مگر آنکه لینک هایی که مقصد آنها URL قدیمی است، حال به صفحه جدید پیوند داده شوند (لازم به توضیح نیست که این کار وقت زیادی برده و مسلماً گزینه مناسبی نیست). راه حل این است که موتورهای جستجو را با استفاده از تغییر مسیرها (redirect) ، از تغییر صورت گرفته با خبر سازیم، که در نتیجه باعث انتقال ارزش و اعتبار URL قدیمی به جدید میگردد. بدون ارجاعی مناسب، موتور جستجو هیچ راهی برای فهمیدن ارزشی URL جدید ندارد زیرا لینک ها همچنان به URL قدیمی پیوند خورده اند.
  2. ارزش نشانه گذاری و بوک مارک
    کاربران اغلب URL های مفید را در مرورگرهای خود و یا در وب سایتهای مخصوص نشانه گذاری، نشانه گذاری میکنند (bookmark) ، انتقال محتوا به یک RLلا جدید موجب از دست رفتن ترافیک ناشی از این نشانه گذاری ها می شود، مگر اینکه از ارجاع برای مطلع ساختن مرورگرها در مورد انتقال محتوا استفاده شود. بدون استفاده از ارجاع، کاربر به هنگام استفاده از وب سایت نشانه گذاری شده خطایی در مورد اینکه محتوا در دسترس نمی باشد، دریافت میکند.
  3. ارزش نقل قول مستقیم
    مطلب آخر که با اهمیت نیز می باشد این است که دیگر سایتها در مورد URL های وب سایت شما نقل قول کرده و به آنها لینک دهند. این کار باعث انتقال ترافیکی بالا به وبسایت شما خواهد شد. حال انتقال محتوا به URL جدید منجر به بی نتیجه ماندن این لینک ها می گردد. مگر آنکه از طریق یک ارجاع و تغییر مسیر مرورگر را از این انتقال مطلع سازید.
    بنابراین، قبل از تغییر URL، فایلهای log یا تحلیلهای وب باید مورد بررسی قرار گیرند، زیرا تنها اینها ارزش واقعی یک URL را به صورت مستند نشان می دهند. در این خصوصی تحلیل های وب از انجایی که اطلاعات فراهم شده توسط آنها قابل فهم و با ساختاری خلاصه شده است بسیار مفید میباشد. اگر URL ی باید تغییر کند، فردی بایست ارجاع 301 را اجرا کند. این کار باعث انتقال ارزش در سه حالت بالا می شود.
ارزش لینک
بررسی ارزش لینک
ارزش لینک
Written by: دکتر مجتبی فروتن تنها
Date Published: 07/10/2015
بررسی ارزش لینک
 
با برچسب: , , , , ,
پست شده در آموزش سئو