پیج رنک (رتبه بندی صفحه در گوگل)

پیج رنک صفحه در گوگل (PageRank)

رتبه بندی صفحه یا پیج رنک چیست؟ رتبه بندی صفحه یا پیج رنک الگوریتمی است که حق امتیاز آن برای گوگل بوده و برای اندازه گیری یک صفحه در رابطه با دیگر صفحات موجود در فهرست موتور جستجو استفاده می شود. این الگوریتم در اواخر دهه نود توسط لری پیج و سرگی برین اختراع شد. رتبه بندی صفحه از مفهوم ارزش لینک به عنوان فاکتوری در رتبه بندی استفاده می کند.

رتبه بندی صفحه (PageRank)، هر لینک به یک صفحه را به عنوان یک رای در نظر می گیرد که نشانگر اهمیت آن صفحه است.

رتبه سایت و یا صفحه احتمال اینکه یک کاربر بر روی لینکی اینترنتی به طور تصادفی (Random) کلیک کند را تقریب میزند. صفحه ای که بیشتر به آن مراجعه می شود احتمالا اهمیت بالاتری دارد و در نتیجه رتبه بالاتری را کسب می کند. هر صفحه ای که به صفحه ای دیگر لینک می شود رتبه صفحه مقصد را افزایش می دهد. به این ترتیب صفحاتی که رتبه بالاتری دارند در صورت لینک کردن به دیگر صفحات، رتبه (PageRank) آنها را نیز افزایش می دهند. رتبه یک سایت با این الگوریتم، نوار ابزار گوگل را نصب کنید. (نوار ابزار گوگل (تولبار گوگل) دیگر بروز نمی شود.) اما توجه داشته باشد که رتبه سایت یا صفحه ای که به این وسیله مشاهده خواهید کرد، معمولا از تاریخ گذشته بوده و به روز نمی باشد.

مشاهده خواهید کرد، معمولا از تاریخ گذشته بوده و به روز نمی باشد مقادیر پیج رنک تنها چند بار در سال منتشر میشود و بعضی اوقات اطلاعاتی قدیمی می باشند. بنابراین، PageRank مقیاس صحیحی نمی باشد. گوگل خود از مقادیر به روز در رتبه بندی استفاده می کند.

PageRank تنها یک فاکتور در مجموعه الگوریتم های مورد استفاده گوگل هنگام ساخت صفحه نتایج جستجو است. ممکن است حتی صفحاتی با PageRank پایین بسته به جستاری (Query) خاص در رتبه بالاتری نسبت به آن هایی که پیج رنک گوگل بیشتری دارند قرار گیرند.

PageRank همچنین با استفاده از لینک ها تنها محبوبیت کلی را اندازه گیری میکند و با نوع موضوع سایت کاری ندارد. در نتیجه ارتباط محبوبیت با موضوع در آن ضعیف است. در حال حاضر، گوگل بر روی تناسب لینک ها با موضوع محتوا در هنگام محاسبه رتبه در موقع جستجو نیز کار می کند. بنابراین PageRank نبایست تنها چیزی باشد که یک بازاریاب موتور جستجو به آن می اندیشد. ساخت لینکهای مرتبط طبیعتاً PageRank بالاتری را نیز در پی خواهد داشت. علاوه بر این، ایجاد تعداد زیادی لینک غیرمرتبط تنها برای افزایش PageRank به رتبه وب سایت آسیب میرساند، زیرا گوگل سعی میکند تا لینک های غیرمرتبط را شناسایی و از اعتبار خارج سازد. همچنین PageRank به عنوان شاخصه مورد اعتمادی برای کاربران در آمده است، زیرا آنها ارزش و اعتبار بیشتری برای سایتهای که رتبه بالاتری دارند، قائل می باشند. در واقع، Page Rank هم برای نشان دادن همین ارزش و اعتبار طراحی شده است. این اعتماد PageRank برای آن است که کاربران میدانند که گوگل سایتهای غیرمرتبط و بی ارزشی (یا تک صفحه) را از طریق کاهش یا صفر کردن PageRank جریمه می کند. PageRank گوگل تنها الگوریتم رتبه بندی متناسب یا مرتیط با لینک نمیباشد ولی یکی از محبوبترین آنهاست. دیگر الگوریتم ها به شرح زیر است:

  1. The Hilltop algorithm
  2. ExpertRank of Ask.com
  3. HITS algorithm
  4. TrustRank
 
با برچسب: , , , , ,
پست شده در آموزش سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*